۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت  | 
دانستنی های صنعت چاپ
دسته بندي
<<  ÞÈáí  343536373839  ÈÚÏí
  تاریخچه چاپ و چاپخانه
ریشه لغوی واژه چاپ احتمالا از کلمه chappn (چاپنا) که کلمه‌ای هندی است گرفته شده است. ولی عده ای معتقدند که از «چاو» مقولی گرفته شده است «چاو ، نام نوعی پول در عصر ایرانیان بوده است). از لغات دیگری که برای چاپ بکار رفته می توان به «طبع» و «باسعه» اشاره کرد.

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ :تاريخ

  تعریف چاپ و معرفی انواع آن
چاپ فرآیندی است که توسط آن نقش یا اثری را بر روی سطحی ایجاد و تکثیر می نمائیم که این سطح می تواند کاغذ- مقوا- سلفون- پلاستیک و … باشد. واژهٔ چاپ و صورت قدیمیتر آن «چهاپ» را برگرفته از واژهٔ مغولی چاو دانسته اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. چاپ در لغت به معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت بهعنوان مترادف آن به کار رفته است. چاپ در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقشهای دوبعدی مانند حروف، ارقام، خط ها، تصویرها، و… به وسیلهٔ انداختن اثر

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ :تاريخ

  ترام چیست؟
برای تشکیل یک تصویر بر روی یک سطح بسته به جنس سطح و زمان ماندگاری تصویر چند شیوه ی مختلف وجود دارد، در سطوح دیجیتال از پیکسل برای نمایان ساختن تصاویر استفاده می‌گردد، چرا که پیکسل توانایی تغییر و تشکیل در مدت زمان کوتاه را دارد، اما برای انتقال تصویر به یک سطح آنالوگ همچون کاغذ در شیوه ی چاپ افست به دلیل برخی از محدودیت‌ها نمی‌توان پیکسل‌ها را برروی کاغذ پیاده کرد، بنابراین از شیوه‌ی ترام گذاری بصورت نقطه برای انتقال تصاویر استفاده می‌گردد، در ادامه به برخی دلایل (محدودیت‌ها و مشکلات) در زمینه‌ی

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ :تاريخ

  هاف‌تون چیست؟
اگر به یک عکس سیاه و سفید نگاه کنید در آن تیرگی و روشنایی های را می‌بینید که به صورت یکنواخت از سایه به روشنائی در آمده‌اند و اگر به یک نمونه چاپی نگاه کنید متوجه می‌شوید که سایه‌ها و تیرگی و روشنایی‌ها روی این نمونه چاپی با آنچه که روی عکس دیده‌اید متفاوت است و شما نقاطی را مشاهده می‌نمایید که با آن نقاط سایه‌ها تشکیل شده‌اند، چگونگی ساخته شدن این سایه‌ها به وسیله نقاط را هاف‌تون می‌گویند.

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ :تاريخ

  نرم افزارها و فرمت های تصویری
مهمترین بخش پیش از چاپ نرم افزار و برنامه های کامپیوتری است، این نرم افزارهای کامپیوتری هستند که به سخت افزار روح و جان می بخشند. انواع نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری: نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری به سه دسته تقسیم می شوند: ۱-برداری یا وکتوری ۲-شبکه بندی شده یا پیکسلی ۳-ترکیبی

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ :تاريخ

  تاریخچه‌ی چاپ در ایران
بعد از تحولات بسیار در جهان و بوجود آمدن شیوه ‌های چاپی مدرن در دنیا، در ایران نیز چاپ بصورت مدرن به شکل تکنیک‌های مدرن وارد شد، اما همچنان نوظهور و ناشناخته باقی مانده بود چنانکه رافائل دومان در خاطرات خود می نویسد: «به خاطر نبودن صنعت چاپ، كتاب در اینجا (ایران) خیلی گران است. قیمت كتاب بر حسب سطور كتاب تعیین می‌شود. محتوای كتاب در تعیین قیمت آن هیچ تاثیری ندارد. یك كتاب با هزار سطر به قیمت دو عباسی فروخته می‌شود. اگر با خط خوش نوشته شود، تا ۵ عباسی قیمت دارد».

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ :تاريخ

  پیشینه چاپ
پیشینه چاپ به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد. ورود واژه چاپ به زبان فارسی را به اواخر قرن هفتم هجری و به زمان سلطنت گیخاتوخان پسر اباقاخان مغول نسبت می‌دهند و آن پول كاغذی‌ای بود كه به آن چاو یا كااو (Cao) می‌گفتند.

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ :تاريخ

  چالش‌های امروز‌ طراحان
آب آشامیدنی هست. بسته‌بندی کافی و مناسب و زیبا هم دارد. اما رقابت بین تولیدکنندگان آب آشامیدنی هم هست. حالا شما باید به چیزی فراتر از حل کردن مشکلات یا پاسخگویی به نیازهای مشتری فکر کنی. باید به بیشتر دیده شدن فکر کنی و این که باید به بازار نشان بدهی که ما نکته‌سنج‌تر از دیگران هستیم.

۱۳۹۶/۱۰/۹ :تاريخ

  بـایدها و نـبایدها بسته‌بندی بهداشتی
مهرداد حمیدی مدیر ارشد واحد چسب های صنعتی و بسته بندی شرکت صنعتی هنکل ایران بدون تردید صنایع چاپ و بسته‌بندی از مهمترین صنایع در هر کشوری هستند. میزان رشد و توسعه‌یافتگی هر یک از این صنایع مشخصاً متاثر از بالندگی سطح فرهنگ جامعه و یا بیانگر رونق و رقابت در بازار داخلی کالاهای مصرفی و کشاورزی و یا توفیق تولیدکنندگان در عرصه صادرات این محصولات به بازارهای خارجی است

۱۳۹۶/۱۰/۹ :تاريخ

  بهترین شیوه موجود برای بسته‌بندی تجارت الکترونیک چیست؟
واضح است که تغییر در راه است و همان طور که می‌دانیم در آینده خرده‌فردشی به همین صورت نخواهد بود. این تغییر بسته‌بندی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا توزیع تجارت الکترونیک نیازمند روش‌های مختلف برای بسته‌بندی از نظر تعداد نقاط ارتباطی، تعامل با برند و عملکرد بسته‌بندی است.

۱۳۹۶/۱۰/۹ :تاريخ

<<  ÞÈáí  343536373839  ÈÚÏí